Halusin vielä kirjoittaa viimeisen postauksen McFatiguena, jäähyväisiksi.

10 kultaista ohjetta sinulle, joka kärsit CFS:stä tai FM:sta

  1. Ensimmäinen asia, joka vie sinut kohti mielenrauhaa ja onnellisuutta on hyväksyntä. Hyväksy tilanteesi täysin sellaisena kuin se on. Älä vähättele sairauttasi, vaikka se onkin muille näkymätön. Kohtaa kaikki tunteesi ja käsittele ne. Et pääse eteenpäin niin kauan kuin esität tervettä tai jotain muuta mitä et ole.
  2. Älä yritä liikaa. Tähän on helppo kompastua, sillä useimmat meistä ovat luonteeltaan ahkeria ja aikaansaavia ihmisiä, ja nauttivat siitä. Ylitekeminen kostautuu aina. Jaksota tehtävät ja askareet. Älä koe syyllisyyttä siitä että päätät olla tekemättä. Se on investio parempaan tulevaisuuteen.
  3. Etsi sisäinen zen joka tilanteessa. Hengitä rauhallisesti sisään – pidätä hetki – ja sitten ulos. Hengitä vatsaan. Se aktivoi vagus-hermoa joka aktivoi parasympaattista hermostoa. Kun meinaat hätääntyä tai hermostua, syvähengitys toimii vastavaikuttajana sympaattisen hermoston toimintaan.
  4. Muuta vanhoja toimintatapoja. Väitän, että meistä jokaisella on sellaisia opittuja toimintatapoja ja -malleja, jotka ehkä estävät meitä voimasta paremmin. Pessimistinen ajattelu, uhriutuminen, läheisriippuvuus, päihteet, addiktiot..henkinen kehitys on iso osa toipumisprosessia. Kyseenalaista entiset toimintatapasi, ja mieti, onko aika oppia uutta.
  5. Päästä irti. Et voi hallita kaikkea. Uskalla kohdata elämä sellaisena kuin se on. Opettele luottamaan jokaiseen hetkeen yksi kerrallaan. Niin kauan kun yrität pitää langat omissa käsissäsi, et voi täysin rentoutua ja voida paremmin. Tästä kärsii varmasti moni. Stressi ja paineet myrkyllisintä tässä sairaudessa. Lakkaa luomasta itsellesi paineita – äläkä suostu ottamaan niitä vastaan muiltakaan.
  6. Ruokavalio. Olet mitä syöt. Ei tarvitse noudattaa dieettiä, mutta huolehdi että syöt monipuolisesti ja ravinteikkaasti. Mielummin enemmän kuin vähemmän. Vältä sokeria, vehnää ja maitotuotteita. Muista juoda (suola)vettä tarpeeksi joka päivä.
  7. Rakasta. Ole yhteydessä sellaisiin ihmisiin, jotka auttavat sinua voimaan paremmin. Välttele sellaisia ihmisiä jotka syövät sinua sisältä päin.
  8. Ota terapialemmikki. Eläimillä on stressiä alentava vaikutus. Hoitokoira tai oma lemmikki auttaa elämään hetkessä.
  9. Ole ulkona. Keksi keinoja saada happea riittävästi joka päivä. Jos et kykene menemään ulos, pue ulkovaatteet päälle ja mene parvekkeelle istumaan. Avaa ikkuna. Raikas ilma puhdistaa kehoa ja virkistää.
  10. Älä ajattele paranemista. Se ei tapahdu huomenna, eikä ylihuomenna. Ei ensi viikolla, ei ensi kuussa. Tämä on prosessi, jonka pääasia on saada sinut voimaan paremmin kehossasi. Paraneminen on mahdollista. Neutraali ja realistiset ajatukset auttavat pitkässä juoksussa tasapainon löytämiseen.

Kohdat 1 ja 10 liittyvät tavallaan toisiinsa. Ei ole ihmelääkettä tai hoitoa joka parantaa sinut, varsinkaan jos kyseessä on autonomisen hermoston epätasapaino. Hyväksyminen tarkoittaa myös sitä, että hyväksyt ajatuksen että et ehkä koskaan parane. Kuuntele vaistoasi ja kehoasi arjen tilanteissa. Päätä tehdä toisin, kuin ennen tekisit. Heti kun huomaat, että olet tekemässä sitä mikä johtaa loputtomaan oravanpyörään, päätä jättää tekemättä. Sairaus on kuin elämäsi vaiken avioliitto tai koliikein vauva. Se kasvattaa kärsivällisyyttä niin uskomattoman paljon. Siitä toipuminen on elämäs suurin saavutus.

Tässä viimeiset ohjeeni. Henkinen kasvu on ehkä kaikista vaikeinta.

(Linkitän uuden blogin tänne piakkoin, muistakaa tulla lukemaan!)

Mainokset