Avainsanat


Hei kaikki sairaat (heh), hakekaa kynä ja paperia niin näytän teille miten teette eron eri väsymyksille. Ootan 10 sekuntia. 1,2,3,4,5,6,7,8…9…..10! Kirjota otsikko ”CFS väsymys” tai ”fibroväsymys” tai mikä sun sairauden aiheuttama perusväsymys onkaan. Listaa sen alapuolelle mitä perusoireita levossa on, esim: väsymys, lihasväsymys, päänsärky, kurkkukipu, nivelkipu. Niitä yleisimpiä mitä koet päivittäin tai viikoittain mitkä tuntuu olevan aina läsnä.

Sen jälkeen kirjoita uusi otsikko ”Uupumus”. Tämän alle listaa muutama tätä vaikeampaa uupumusta kuvaavia sanoja, esim: fatiikki, äärimmäinen lihasväsymys, äärimmäinen uupumus, aivosumu. Tämä kuvastaa siis sitä kun on tehnyt liikaa, niin minkälainen pohjakosketus sitä seuraa. Tää on äärimmäisen negatiivista ja inhottavaa. Ja tätä me halutaan välttää.

Näille kahdelle on nyt tehtävä selkeä ero, ja useimmat varmaan osaakin erottaa mikä on sitä perusväsymystä ja mikä on sitten vaaravyöhykkeellä olevaa oireilua. Se miksi nää pitää erottaa, on se miten pystyy elämään näiden oireiden kanssa. Esim, aamuisin on yleensä aina todella väsynyt, mutta SILTI on parempi nousta ajoissa ja aloittaa päivä niinkuin itselle sopii. Jos kykenee, ehkä käy heti herätessä 5min kävelyllä, sitten syö aamupalan, ehkä venyttelee, käy suihkussa, pukee ja herättelee kehoa siitä yön jälkeisestä jumista. Tää on ainakin mulle äärimmäisen haastavaa, koska ei oo mitään mukavempaa ku aamuisin köllötellä sängyssä kun ei oo mihinkää kiire. Nyt on pakko lähteä pois mukavuusalueelta koska se palkitsee myöhemmin.

Tajusin, että se oikeesti toimii, kun muistelin niitä päiviä kun mulla on ollu koira hoidossa. On joutunu heräämään 7 aamulla viemään dogi ulos vaikka ei vois vähempää kiinnostaa. Niinä päivinä on vahingossa ollut aikatauluja ja rytmitystä, ja oon huomannut iltapäivisin ja seuraavana päivänä että ”hei mua ei väsytä vaik hoidin eilen koiraa ja heräsin aikasin? Wtf?” Energiatasot oli paremmat. Se ei ole ylitekemistä, vaikka aluksi ehkä tuntuu siltä kun niin vastahakosesti nousee sängystä. Se väsymys ja kivut pitää laittaa taskuun. Mieli tulee kehoa perässä. Oon ite aika mukavuudenhalunen ja tykkään tehdä asioita fiiliksen mukaan, joten tää tuntuu tosi vaikeelta. Ja muista silti pysäyttää tekeminen ennen kun väsyt!

Koska liikanukkuminen väsyttää, on parasta nousta heti herättyä sängystä. 12h yöunet on liikaa. Mä nukun 9-10 ja luulen että sekin on liikaa. Yritän tästä lähin nousta 8 ylös. Sitten kun se onnistuu niin voi ehkä koittaa 7. Toisaalta, jos on sairauden alkuvaiheessa, en suosittele tätä. Mä olin puol vuotta ihan poissa tästä maailmasta, joten toipumisen voi mielestäni alottaa vasta sitten kun sairauden pahin vaihe on mennyt ohi. Voi olla että kaikille tää ei sovi, koska CFS voi olla myös etenevää.

Päätä sinä onko tässä ohjeessa potentiaalia! Mä yritän ainakin nyt kovasti päästä pois omalta mukavuusalueeltani.

Mainokset