Avainsanat

, , ,


Seuraavat 8 viikkoa keskityn tiukasti Tobyn Online recovery ohjelmaan. Ohjelma toimii siis netissä ja joka viikolle on yksi video joka kestää vajaan tunnin. Sain myös maksun yhteydessä elinikäiset tunnukset ohjelmaan, joten voin katsoa kaikki videot ja muut tiedot uudelleen ja uudelleen, ihan omaan tahtiin. Voin myös olla yhteydessä Tobyyn ja klinikan muihin jäseniin jos tarvitsen apua jossain. Tästä on iso apu jo henkisesti, kun tietää että en oo tässä yksin ja saan apua ihmisltä jotka on kokenu tän saman. Ei tarvii enää yksin yrittää pähkäillä vaan luotan tähän ohjelmaan ja uskon että se toimii, kunhan sitoudun siihen täysin. Tästä ei tuu helppoa.

Joka viikolle on siis oma teemansa jota käsitellään ja jotka pitää saada toimimaan käytännössä. Kun katselin eilen ensimmäisen videon, tuntu siltä niinku Toby oikeesti olis tässä jutussa mun kaa ja haluu saada mut terveeks. Luultavasti tää ohjelma on laadukkainta apua mitä CFS (ja fibromyalgia) potilaille on tällä hetkellä tarjolla, koska kukaan ei tiedä miten tästä oikeesti paranee. Toby parani 4,5 vuoden jälkeen näillä samoilla ohjeilla mitä hän nyt meille jakaa. En olisi maksanut ohjelmasta jos en uskoisi sen toimivan, niin monta hyvää tarinaa hän on jakanut potilaistaan. Kaikki ei parane 100%, mutta kaikki pääsevät parempaan kuntoon. Se on jo jotain. Ennen kun ohjelmaan hakee, pitää oikeesti hyväksyä se että ei oo terve, eikä tähän oo nopeeta parannuskeinoa. Se tulee viemään aikaa, mutta senkin olen jo tiennyt. Ohjelma sopii hyvin mulle koska se perustuu GET:iin (Graded exercise therapy=asteittan rasituksen nostaminen), jonka olen hyväksi havainnut. Luultavasti osa asioista ei tuu mulle uutena tietona, mutta tää helpottaa ihan hirveesti päänsisäistä kaaosta. Mun ei tarvii ku uskoa että paranen, lopettaa oireiden vatuloiminen ja tehdä sitä mitä pystyn. Tää postaus ei nyt välttämättä aukee teille ketkä ette sairasta CFS:ää, mut voitte yrittää. 

Ensimmäisen viikon teema on Baseline – perustaso

Kaikilla meillä CFS/FM:ssä on oma perustaso, eli mitä pystyy tekemään pahentamatta vointia. Se voi olla pystyn keskittymään 30min kerrallaan, pystyn peseytymään itse joka päivä, pystyn tekemään aamupalaa, pystyn lukemaan 20min, pystyn puhumaan puhelimessa 20min, pystyn kävelemään 10min. Kaikilla on oma perustaso, joillain se on alempana joillain korkeempana. Silti kun meillä on hyviä ja huonoja päiviä, meidän pitäisi yrittää pitää perustaso aina samana. Hyvänä päivänä ei sais lähtee tavottelee kuuta taivaalta, vaan keskittyä nostamaan perustasoa pienin askelin. Esimerkiks mun hyvänä päivänä oon aina säntäämässä kaupungille, kirjastoo, jonnekki ihmisten ilmoille. Yleensä se on liikaa. Sillon hyvänä hetkenä pitäis mielummin käydä lyhyillä kävelyillä,vaikka kaks kertaa päivän aikana, venytellä ja pitää pari-kolme lepohetkeä silti. Näin välttyy vuoristorata -efektiltä, kovaa ja korkeelta täysillä alas romahten. Tiedätte mistä puhun. Tää sairaus on niin hämmentävä, kun miten joskus voi olla niin hyvä olo ja sitten BOOM seuraavaks ihan järkky olo. Mut meiän pitää päästä sen yli.

Eka viikko on päivärutiinien ja oman perustason löytämistä. Menee nukkuu samaan aikaan ja herää samaan aikaan. Syö 5-6 kertaa päivässä, juo 1-2 tunnin välein lasin vettä, koittaa saada parannettua unta. Päivisin ei mielellään sais nukkua, mutta lepohetkiä tulee olla 3-4. Kopioin Tobyn piirroksen niin saatte paremman käsityksen miten se toimii. 

Kuva

Eli ylin viiva on ylitekeminen, alin viiva on se mitä siitä seuraa – sängynpohjalla pari päivää. Pitäis pysyä keskiviivalla. Kun tekee vaan sen mitä pystyy, viikkojen kuluttua perustaso nousee! Ja kaikki alottaa siitä missä on sillä hetkellä. Tärkeetä muistaa ettei vertaa itteään muihin, kaikilla on ihan oma keissi menossa. Keskity ittees ja siihen mihin pystyt niin hyvä tulee. Kaikki muu ympärillä olis hyvä unohtaa, jos vaan suinki pystyy. Nyt pitää tehä itestä nr. 1 prioriteetti. Apua kannattaa pyytää perheeltä ja läheisiltä esim. kaupassa käymiseen ja satunnaisten asioiden hoitamiseen. 

Halusin jakaa tän teille, koska tää on lähtökohta paranemiselle. Jos jatkaa sinnikkäästi tätä tyyliä, niin millanen sun perustaso on vuoden päästä? 2 vuoden päästä? Mä uskon et tää toimii, koska oon jo saanu perustasoani nostettua vuoden takasesta. Ennen kaikkea meillä on mahdollisuus voida paremminen, ellei jopa parantua. Tää tänhetkinen romahdus on nyt poikkeuksellisen pitkäkestonen ja en oikeen tiiä johtuuko tää osittain ldn:stä, mutta tiedän että se on ohimenevää, en annan sen hämätä mun tavotetta.

Kuva

Ohjelmaan kuuluu muistiinpanojen tekeminen. Näin ohjelma on konkreettisempi ja kivempi toteuttaa. En varmaankaan kirjoita kaikkea ohjelman sisältöä tänne, koska oon maksanu siitä. Jos haluat Tobyn apua, mikään ei estä sua ilmottautumasta ohjelmaan. Se ei mielestäni ollut edes hirveän kallis, siihen nähden että sinne saa lopunikäiset tunnukset, Tobyn kirjan, yksilöllistä apua, henkilökunnan kaa voi jutella Skypen välityksellä ja näkee Tobyn webinaareja ja muita ”exclusive” videoita. 

Vältä ylitekemistä!

Löydä oma perustasosi!

Jatkuvuus ennen intensiteettiä!

Vähemmän on enemmän!

Tee viisaita valintoja!

Älä yritä olla täydellinen!

You can do it!

Mainokset